Menu #5: 1hari 1resepi

Masak Lemak Cili Padi

Satu lagi menu feveret Emily ni. Saya pun suka. Sejak belajar masak ni dengan arwah mertua saya, menu ni lah yang paling kerap saya masak. Sebab pertamanya ialah saya suka makan pedas. Kedua, saya memang suka lauk kuah bersantan. Ketiga, pasal ini lah resepi paling sempoi di dunia! Mudah dan paling sedap! Tak percaya, cuba lah!

Bahan-bahan
3 biji cili padi hijau ( pasal kids nak makan. Biasanya saya letak 10 biji)
1 inci kunyit hidup
1 batang serai-di titik
1/2 peket santan
1 1/2 cawan air
Garam secukup rasa
Ayam (6 ketul)
1 biji kentang-potong 4
Asam keping

Cara-cara
1. Tumbuk cili padi & kunyit hidup
2. Gaulkan bahan tumbuk tadi dengan ayam, kentang, serai dan tenggekkan atas dapur dgn api sederhana. Kalau kering sangat, tambah sedikit air.
3. Apabila ayam separuh masak, masukkan santan yang dibancuh dengan air. Api perlahan.
4. Masukkan asam keping dan garam secukup rasa.
5. Kacau sentiasa. Apabila kenrang empuk, tutup api dan siap untuk dihidang.

Macam biasa. Gambar dalam periuk je dapat snap.
Bila dah hidang kat meja, Elric bersedia untuk menyerang!

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews