Ada ke patut

Adush...sakit mata tgk pemandangan petang tadi. Habis je coaching session kat ofis, singgah ziarah kubur arwah Mak mertua kejap kat Bukit Kiara.

Mintak maap la ye..kalo empunya badan duk google2 skali terbaca note nih. Tapi mata saya sangat lah x berkenan. Logik ke? pegi ziarah kubur, pakai 3-quarter pants, pastu x pakai tudung, dengan selamba nya duduk yang ala2 x sopan sambil baca yaasin.

Saya pon agama bukan tinggi, tapi tak kan cik kak tak tahu adab-adab menziarah pusara. Memang la kawan tu (mak ke, bapak ke, adik beradik ke) dah jadi arwah, tapi kita sebagai umat Islam mesti la hormat agama kita. Kalo ye pon cik kak free-hair, kalo pakai tudung ala-ala mak datin yg nampak jambul atau pon stail Datuk Siti rasa nya orang x pandang pelik sangat.

Rasa malu pada diri sendiri. Malu sebagai seorang muslim, tengok bangsa kita, sedara kita betul2 x endah pasal agama. Kalo budak-budak baru nak akil baligh tak pe gak, ni cam dah nak jadi mak orang. Saya pon free-hair gak. Bila tengok senario camni, saya sangat-sangat bersyukur di lahirkan dalam keluarga yang mendidik anak-anak mereka dgn didikan yang betul. Ada asas agama, ajar apa itu tiang agama. Cuma saya je yang terjal skit.

Namun saya tak putus2 berdoa setiap kali lepas solat, semoga Allah bukakan hati saya kembali ke jalan yang diredhaiNYA. Amin.

Saya: tak pasal2 dapat dosa mengumpat ari ni. Tapi niat saya ikhlas. Sebagai pengajaran kepada kita semua.

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews