Sahabat ku . . .

Semalam luangkan masa bertemu client saya dan sudah jadi kawan baik. Sambil menikmati lunch kat KFC, dia pon mula la bercerita.

Sebetulnya saya memang dah tahu, dia dalam proses penceraian. Tapi bila tahu punca dia failkan kes tu..memang terduduk saya (memang la makan sambil duduk, tapi terhenyak dengan cerita dia).

Tak sangka kuat betul dia mengharungi liku2 perkahwinan selama 15 tahun. Macam-macam dah dia alami sepanjang hidup dengan sang ex-suami.

Kita memang tahu kan, lelaki ni ada 4 kaki. Satu: Kaki pompuan. Dua: Kaki minum. Tiga: Kaki pukul. Empat: Kaki Judi.
Dan sang ex-suami ni memiliki 2 daripada kaki tu.

Saya tak mampu nak cerita aib dia kat sini, tapi kalo saya di tempat dia, nauzubillah. Saya tak mungkin bertahan selama itu. Dia terseksa zahir dan batin. Dengan 4 orang anak, sekarang dia kehilangan semua nya. Takde tempat tinggal dek di halau sang ex-suami. Nasib baik dia ni kerja bagus. Tapi bayangkan lah...kalo kita kene halau keluar dari rumah, camane kita nak survive? nak dapat kan rumah immediately? nak cari duit secepuk nak byr deposit? dengan anak2 sekolah nak kene pikir pulak nak kena cari rumah yg dekat sekolah anak..kalo ada. kalo x de? tak pasal2 pening kepala pulak nak pikir transport nak hantar anak gi skolah. Nak kene cari shortcut supaya dapat hantar anak on time, kita pon sampai on time kat ofis.

Saya sangat-sangat kesian kan dia. Tak mampu untuk menolong dari segi material, saya hanya mampu mendengar luahan hatinya. Sekurang-kurangnya dapat hilang kan beban dari hati dan fikiran.

Saya tertanya-tanya, macamana dia boleh bertahan selama itu...walhal sang ex-suami dah mula buat perangai sejak anak pertama lagi. Bayangkan setiap kali dia pregnant, sang ex-suami ada hubungan sumbang dengan pompuan lain. Boleh tukar - tukar plak tu. Anak 4 orang, maknanya 4 orang pompuan simpanan lah. Tapi yang paling saya tak boleh terima, dengan bibik pon dia bantai! cilakak punya jantan! marah betul saya!

Jawapan sahabat saya...ingat kan sang ex-suami boleh berubah. so dia sentiasa berdoa semoga sang ex-suami akan berubah. Dia cuba bagi peluang yang dah keberapa kali. Tapi sang ex-suami camtu jugak. makin ligat lagi adalah. Yang best nye, muka sang ex-suami super innocent! kalo u all jumpa dia kat tepi jalan confirm la cakap...baik nya mamat ni..lembut je..pendiam..nampak sopan...tapi bila bukak topeng...SETAN!

Kemuncak perkahwinan sahabat ini ialah..bila sang ex-suami, tak cukup badan sahabat saya ni dia hentam, sampai lebam sana sini...dan penah dipukul masa pregnant sampai bleeding..tak habis lagi baran kat bini..dia gi bantai tibai anak plak! Silap besar la! dah tahu hati pompuan ni kalo melibatkan anak, kami ni super sensitif. ko dah buat camtu, kene balik la ko!

Bila sahabat saya failkan kes nak cerai, pandai plak merayu-rayu guna air mata. Mintak simpati la konon. dan dan tu jugak kata sayang cinta, tak boleh hidup tanpa u ..tuih! bila soh masuk masjid angkat sumpah , memang ko x de kekasih-kekasih gelap lagi, ko kecut! Nampak sangat la ko ni perangai macam harem kan! (nauzubillah..sungguh ni bukan cara biasa saya bercakap, ni dah tulis ikut nafsu marah saya ni)

Apa-apa pon, Alhamdulillah. Sahabat saya dah boleh tenang skit hati nya walaupon secara zahiriah nya dia masih terkapai-kapai memulakan kehidupan baru sebagai ibu tunggal. Saya sentiasa mendoakan dia dilindungi dan dicekalkan hati.

Saya kata padanya: u dah lalui dugaan yang paling besar dalam hidup seorang perempuan selama 15 tahun - terseksa zahir dan batin...tapi kali ni, jiwa u aman. Walaupon u kene struggle nak hidup sendiri dengan anak2, tapi tu bukan masalah besar. Jiwa u besar..pasal tu ALLAH test u dengan duagaan yang besar macam tu. ALLAH beri kita cubaan, ada sebabnya. Bila kita dapat melalui nya dengan berjaya, Pasti ada REWARD yang besar juga ALLAH dah tetapkan untuk kita. Dengan syarat kita x lupa, kita adalah hambaNYA.

Saya: mintak maap kalo bahasa saya sgt kasar kali ni. Tak ada niat untuk aibkan sahabat, tapi sebagai panduan hidup terutama kepada kaum hawa. Sekira nya cerita ini hanya secebis daripada pengalaman pahit anda, saya doakan semoga anda lebih tabah dan berjiwa kental menghadapinya. INSYALLAH!

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews