Mengidam Juadah Pagi Raya

Sekejap je rasa, dah nak habis sebulan Syawal. Hujung minggu ni dah last Raya. Rasanya makan juadah raya pon belum puas. Tambahan pulak kurang mendapat jemputan Open house...hihihi.

Masa on the way balik raya ke kampong hari tu, saya dah bagitahu hubby juadah-juadah yang bakal dihidangkan di pagi raya. Tak de la semua juadah yang biasa dihidangkan oleh arwah MIL. Hubby pon ok je.

Tapi skarang ni saya pulak yang mengidam lauk-pauk macam arwah MIL masak. Pagi raya juadah wajib ada- rendang daging, kari ayam, kuah lodeh, kuah kacang & ketupat.

Cara-cara MIL masak pon lain. Rendang daging tu jenis kering, kuah lodeh simple je. Tak banyak bahan2. Janji ada fucuk, soun & sengkuang. Kacang panjang, kobis & lobak pon tak de. Tapi tu yang best. Cara masak kuah kacang pon jenis yang tenggekkan kacang campur air skit atas dapur dengan api perlahan sampai betul2 masak. Tak perlu tumis rencah & tak guna santan. Yang tu buat kuah kacang tahan lama.

Saya ada resepi & tahu cara nak masak semua lauk tu. Tahun lepas beraya kat KL, hubby nak makan complete set jugak. Last minute plak tu request. Pukul 10 malam baru gi beli daging kat Tesco. Sampai pukul 3 pagi la saya berperang kat dapur sorang2. Pagi raya hubby makan, nasib baik semua lulus.Cuma rendang daging je la keras sikit. Rasa dah ada. 

Sekarang ni saya pulak yang mengidam nak makan. Teringin jugak masak2 & ajak ipar duai beraya kat rumah. Tapi memikirkan renyahnya nak siapkan lauk-pauk tu sorang2...saya kene pikir balik. Tambah satu lagi problem..Si kecik Edrea yang dah pandai masuk dapur, mengekor je mana saya pegi. Caner nak masak tu? Mmmm...


Saya: Kalo jadi masak, saya rasa nak tambah satu lagi resepi...jeng-jeng-jeng. Sambal Goreng! yum yum yum!

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews