Azam tahun baru 2013




Macam-macam azam yang saya tanam dalam hati untuk tahun baru ni. Banyak kategori di ambil kira. Dari segi kebahagiaan keluarga, pendidikan anak-anak, kerjaya & bisnes saya serta kemajuan sahsiah diri sendiri.

Dalam bisnes saya, kami selalu menghadiri konvensyen & team building. Dari situ kita di ajar bagaimana untuk merealisasikan impian kita. Salah satu team building yang saya hadiri ialah ABC (Awareness Before Change). Key word dalam program ni ialah "For Things to Change, I Must Change First". Saya pegang kata-kata ni. Setiap yang saya lakukan, fikirkan...saya akan kembali refer kepada kata-kata ini. 

Contoh yang paling simple, bila kita tengok si A tu jenis suka mengumpat orang. Dalam hati kita dah sebakul mengutuk si A. Jumpa pulak kawan-kawan, kita sambung balik mengutuk si A tadi tu.Kalo betul kita tak suka dengan peragai si A yang suka mengumpat, kenapa kita pulak yang lebih-lebih mengumpat mengutuk si A? Pasal tu la kata-kata ABC ni di guna pakai. Kalo kita nak tengok orang tu berubah dari perangai mengumpat tu, kita sepatutnya yang perlu ubah perangai kita dulu. Tak payah lah kita nak mengumpat orang, kita muhasabah diri kita dulu. Bila si A mengumpat, kita lari dari jauh-jauh. Buat hal lain, tak payah sibuk-sibuk dengar apa yang dia umpatkan.

Jadi, untuk membaiki diri kita menjadi lebih baik, sentiasa lah rujuk pada kata-kata ini. Semoga kita boleh berubah ke arah kebaikan. Walau sedikit atau sekecil mana pun perkara baik itu kita lakukan, impaknya tetap besar dalam kehidupan kita. Wallahualam. Peringatan ini ada laha salah satu azam tahun baru saya. Berubah ke arah kebaikan walau pun berdikit.

Tu baru satu azam, ada berderet lagi azam saya ni. Tak pe. Saya akan listkan satu hari satu azam, satu pencapaian..hehehehe.


No comments:

Post a Comment

Total Pageviews