Delicious Apple Crumble

Entry ni dah last week..tak sempat2 nak post. & gambar pon blurr..tapi tak pe..next time saya buat lagi..saya snap gambar cantik2... :D

Tengah rajin & ada masa ni, curi la peluang nak update blog. Actually nak simpan resepi lagi. Delicious Apple Crumble! Yahoo! First time try & terus menjadi. Tu yang syok! Tak sangka rupanya nak buat apple crumble ni senang je. Pernah sekali tu saya makan kat restoran Julie/ Juliet macam tu la nama dia kat kota kemuning. Ish ish ish...giler sedap. Masa tu terfikir mesti susah nak buat ni. Bahan-bahan dia ni mesti mahal. Tak de de...semua bahan sedia ada kat rumah. 

Resepi ni saya google and copy dari scent of kitchen. Saya tengok bahan-bahan dia semua yang dah ada kat dapur dan cara-cara nak masak pun senang. Dan yang paling best, rasa nya menepati citarasa saya. Perfect!

Jom cuba!


Bahan A
3 biji epal merah (saiz kecil) 
2 sudu besar gula perang 
1 1/2 sudu kecil serbuk kayu manis
1 sudu butter

Crumble
4 sudu besar butter - yang disejukkan 
2 sudu besar gula
1 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan cornflakes

Cara-cara
1. Kupas epal dan potong dadu atau hiris tebal. 
2. Masukkan kesemua bahan A kedalam periuk. Masakkan seketika sehingga keluar jus epal.
3. Masukkan dalam loyang.
4. Untuk crumble, pastikan butter sejuk. Gaul ssemua bahan sehingga hancur (crumble). 
5. Taburkan diatas epal dalam loyang tadi.
6. Bakar apple crumble selama 30-35 minit dengan suhu 180c.




No comments:

Post a Comment

Total Pageviews