Resepi Congo Bar - Confirm jadi!

Femes betul congo bar sekarang ye. Semua orang sibuk jual congo bar. Saya pun menyibuk la jugak. Nak jugak rasa betul ke sedap. Tapi instead of beli, saya cuba buat sendiri. Googled resepi nya...semua bloggers shared resepi yang sama. Beza nya tang kekacang je. Ada yang letak walnut, badam hancur atau pun hirisan badam.

Since Emily tak suka semua jenis kacang ni, maka saya ganti lah kacang dengan raisin.

Resepi asal boleh refer kat blog Dik an's story.
Saya convert kan sukatan gm ke cawan. Lagi senang kerja. ;)

Bahan-bahan
1 cawan butter
2 1/4 cawan tepung gandum
1/2 sk garam
2 1/2  sk baking powder
2 cawan gula perang
3 biji telur
1sk esen vanila 
1 1/2 cawan chocolate chips
1/2 cawan raisin


Cara-cara
1. Ayak tepung, garam dan baking powder. Ketepi kan.
2. Putar butter dan gula perang.
3. Masukkan telur satu per satu. 
4. Masuk kan esen vanila
5. Masukkan bahan yang di ayak tadi sedikit demi sedikit sehingga habis.
6. Masukkan chocolate chips & raisin.
7. Tuang adunan kedalam loyang bergris. Di sarankan guna loyang etak 13x9. Tapi saya punya tak tau ukuran. Hihihi.
8. Bakar didalam oven selama 30 minit pada suhu 170 darjah celcius.

Chef hari ini

Ini lah hasil nya. 

P/s Gambar congo bar yang dah dipotong kena delete dengan Elric.

4 comments:

  1. thank you kak share.. i really need this.. senang gune cawan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 dear. Saya kongsi apa yg saya dah cuba je 😀. Pernah tgk kat fb video buat cheese cake yg 3 bahan je tu? Saya dah cuba..sedap! Tp hari tu testing ..portion skit sgt...lain kali kalo buat saya share kat blog ☺

      Delete
  2. dh buat.. menjadi. sedp pulk tu. hehe. tq for the recipe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best kan kalo jadi ...hehehe..semangat nak baking lagi tu

      Delete

Total Pageviews