3rd Trimester

Kandungan saya dah mencecah 28 minggu. Dah masuk 3rd trimester. 2 minggu lepas kene buat blood test and sugar. mak aih...camane boleh tetiba gula tinggi ni. Sgt-sgt border...pelik..kali ni saya preggie tak banyak makan manis..malah saya tolak dessert yg jadi all time favourite tuh. Preggie kali ni lg suka makan pedas n masam. tapi bila umor dah meningkat ni..metabolisme pon dah slow down..tu la result dia..masa makan nasi x ingat plak pasal carb..skang gula dah tinggi baru nak menggelabah.

Memang saya risau. Pertama..doc confirm saya kene ceasar lagi kali ni..coz baby mungkin besar. Saya kene deliver 2 weeks earlier. Kedua...effect pada baby. Kalo saya control kadar gula, memang la bagus utk kesihatan saya. Tp baby mungkin kene hypo. so bila deliver nanti ada kemungkinan kene warded or incubator for few days to monitor. Dan kos nya sangat la tinggi ( bg saya kalo total cost 9k tu memang tinggi coz saya bayar guna dut sendiri). Ketiga...kemungkinan besar saya akan dpt diabetes selepas bersalin adalah tinggi. Ni sume kerana faktor keturunan. Arwah nenek saya meninggal pasal diabetes. Arwah mak pon sama. Pendek kata dlm adik beradik mak..7 drpd 9 org sumer ada diabetes. Agaknya pasal kitorang ni dr terengganu kut..suka makan manis2.

Start dr minggu lepas, saya dah cuba control pemakanan. Mlm x ambil nasi (tp tersasar gak 2 kali). Breakfast amik cereal and HL milk. tghari makan nasi..lebihkan sayur skit (which is mmg jarang amik). Exercise dgn jalan2 je walaupon sgt la x larat. petang bawak emily gi park..atleast saya berada dlm suasana exercise ..hehehe.

Hopefully nxt month check up bacaan gula saya turun la. Sesapa yg ada tips nak kurang kan gula tolong share ye..saya amat perlukan nya.

saya: kalo confirm kene bersalin 2 minggu awal, saya pilih date 2 September. hari raya ke-2/ke-3. Doctor x cuti ke?

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews